Sociale media

Adresgegevens

Henri Laurensrade 7
2907MN Capelle aan den IJssel
Nederland

In het kort

Oprichtingsjaar2016
Aantal werknemers2-10

Chromosone

Wij verbinden zorg en kunst middels VR. De ongekende mogelijkheden van dit nieuwe medium stelt ons in staat om voor diverse zorg toepassingen betekenisvolle ervaringen te maken. Zowel psychologische als fysieke therapieën kunnen worden verrijkt met VR. Dit kan voordelig zijn voor zij die herstellende zijn, ter voorbereiding van een medische ingreep, maar zo ook aan de educatieve kant van de medische sector kan VR worden ingezet. De ontwikkeling van zorg VR applicaties doen wij waar nodig in samenwerking met zorgprofessionals, om een zo goed mogelijk aansluitende aanvulling te kunnen bieden op reeds bestaande herstel- of leertrajecten.


Wij geloven sterk in de potentie van VR om mensen te kunnen helpen. Bijvoorbeeld door eenzaamheid onder ouderen te verhelpen, of pijn te verlichten. Ook zien we uitstekende toepasbaarheid van VR om mensen met Alzheimer, depressie, autisme, fobieën PTSS en andere angststoornissen te helpen. Daarnaast kan VR een sterk motiverende werking hebben bij langdurige therapieën zoals bij herstel na een ongeluk of operatie, of bij het doen van fysieke oefeningen voor chronische aandoeningen. Verder is een verbetering te zien bij de herstel van gehospitaliseerde mensen die VR therapieën gebruiken. Omdat ze meer bewegen treden er minder complicaties op en kunnen mensen sneller weer naar huis.


Bij Chromosone willen wij het niveau van zorg-VR naar een nieuw niveau tillen door meer betekenis te geven aan sfeer en de emotie van de ervaring. In ons product “Waterlijn” doen we dat door ouderen samen een rustig boottochtje te laten meemaken terwijl ze een

Met elkaar praten, herinneringen ophalen, en nieuwe herinneringen aanmaken. Deze ervaring kunnen ze delen met hun naasten, zodat zij zich minder alleen voelen.

Virtual Reality kan fysiek contact niet vervangen, maar dit contact komt door de ruimtelijke beleving van VR wel dichter in de buurt dan van bijvoorbeeld videobellen. Lichaamstaal en de verbeelding van lichamelijke aanwezigheid helpen sterk bij het gedeeltelijk herstellen van fysiek contact.


De Lazarus Experience daagt studenten uit anders om te gaan met alcohol. In meerdere staten van gesimuleerde dronkenschap worden zij aangezet om acties te ondernemen in verschillende situaties. Vervolgens maken zij de gevolgen van hun keuzes mee. De omgeving van de experience is gemaakt middels fotogrammetrie, een techniek om omgevingen in 3D te kunnen “inscannen”. Hiervoor zijn enkele populaire uitgaansgebieden in de studentenstad Leuven gebruikt, waar de speler met een VR-treadmill in kan rondlopen. Na afloop van de ervaring worden de studenten uitgenodigd een gesprek aan te gaan over hun ervaring en hun keuzes.


Een van de unieke eigenschappen van VR is het vermogen om werknemers te kunnen trainen in veilige omgevingen die heel erg lijken op hun echte werkplek. De Agressie De-escalatie Training app die we ontwikkeld hebben stelt medische studenten in staat om praktijkervaring op te doen in situaties die vatbaar zijn voor escalatie, zonder ze bloot te stellen aan fysiek gevaar en zonder afleiding van een klaslokaal vol anderen. Sinds 2019 wordt deze training gebruikt in Fontys Hogeschool voor Applied Sciences in Eindhoven. Leraren gebruiken deze training om medische studenten situaties te leren de-escaleren, en te leren omgaan met, in het bijzonder, hoog-emotionele patiënten die een neiging hebben om in agressie te vervallen.

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden van VR binnen uw organisatie? Stuur ons een persoonlijk bericht en ontmoet ons team in Virtual Reality.

In the spotlight

Aggressie De-escalatie Training

Een van de unieke eigenschappen van VR is het vermogen om werknemers te kunnen trainen in veilige omgevingen die heel erg veel lijken op hun echte werkplek. In dit geval, zou conventionele training inhouden dat de student de gelezen theorie in praktijk proberen te brengen in rollenspel gedaan in een klassikale omgeving. Rollenspel kan voor studenten een vitaal onderdeel zijn ter voorbereiding op de echte wereld, waar situaties soms kunnen escaleren in gevaar.

Deze applicatie maakt het studenten mogelijk om rollenspel naar het volgende niveau te brengen, door ze in een situatie te plaatsen die vatbaar is voor escalatie, zonder zichzelf fysiek kwetsbaar op te stellen voor gevaar. Een ander groot voordeel van deze aanpak is dat het rollenspel in een virtuele ruimte gebeurt waar de student alleen is met de virtuele patiënt, zonder afleiding van een klaslokaal vol studenten. Zo kan de student volledig meeleven met de lastige patiënt en met focus de situatie leren te de-escaleren.

Sinds 2019 wordt deze training gebruikt in Fontys Hogeschool voor Applied Science in Eindhoven. Leraren gebruiken deze training om medische studenten situaties te leren de-escaleren, en te leren omgaan met, in het bijzonder, hoog-emotionele patiënten die een neiging hebben om in agressie te vervallen.

Lazarus Experience

De Lazarus Experience maakt studenten bewust over de gevaren van alcohol, door middel van een Virtual Reality ervaring. Door meerdere niveaus van dronkenschap worden zij uitgedaagd om keuzes te maken in contexten van, bijvoorbeeld, groepsdruk. Daarna ervaren ze de mogelijke uitkomst van hun acties. Na de VR ervaring worden de studenten uitgenodigd een gesprek aan te gaan met twee andere studenten en een begeleider.

Lazarus wordt momenteel ingezet in Leuven, België. Gebruikmakend van photogrammetry, een techniek om objecten en hun omgeving in 3D te scannen, zijn enkele welbekende gebieden in Leuven digitaal vastgelegd in 3D. De gebruiker gaat de ervaring in al staande op een virtual reality loopband. Dit geeft de gebruiker omnidirectionele vrijheid om de virtuele ruimte te exploreren. Het combineren van deze technieken staat de gebruiker toe door een virtuele ruimte te lopen die zeer overeenkomstig is met de realiteit waar de 3D scans plaatsvonden. De doelgroep is gericht op Leuvense studenten, om deze reden zijn Leuvense omgevingen vastgelegd waar veel studenten uitgaan en drinken.

Diverse audio-visuele technieken zijn toegepast om een dronken ervaring na te bootsen. We filteren en bewerken geluid vergelijkbaar met hoe alcohol ons gehoor beïnvloed. Daarnaast bedotten we het brein en het vestibulair orgaan van de gebruiker om balanceren te vermoeilijken. Deze effecten zijn slechts tijdelijk, al dan niet ogenblikkelijk. Desondanks is de VR-loopband voorzien van voorzorgsmaatregelen om de gebruiker niet om te laten vallen.

Waterlijn

In 2020 hebben wij een VR-prototype gebouwd met als doel om mensen met elkaar te verbinden. Velen van ons hebben ervaren hoe het voelt als plots het sociale contact met anderen wegvalt, en we beperkt zijn tot het gebruik van (video)bellen om dit contact te behouden. Met Waterlijn willen wij ouderen die door welke omstandigheden dan ook geïsoleerd zijn of zich eenzaam voelen, helpen weer verbinding te maken met anderen.

Vanuit de eigen woonkamer kan de gebruiker een rustige, meditatieve ervaring instappen en deze ervaring doormaken met naasten.

Virtual Reality kan fysiek contact niet vervangen, maar kan non-fysiek contact wel verrijken. Lichaamstaal en de verbeelding van lichamelijke aanwezigheid helpen sterk bij het gedeeltelijk herstellen van fysiek contact.

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden van VR binnen uw organisatie? Stuur mij een persoonlijk bericht en ontmoet ons team in Virtual Reality. Wij sturen u dan een VR bril + prototype op, en laten u graag de mogelijkheden zien vanuit het bootje!

VR Bedrijf Nederland