Wat is augmented reality?

Augmented reality (AR) ofwel toegevoegde realiteit is een realtime en driedimensionaal interactief beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer; ofwel bij augmented reality wordt er dus een digitale laag over de werkelijkheid gelegd. Je ziet de wereld om je heen én op een scherm. Dit kan zijn op een smartphone of via een projectie op een prisma met een “slimme bril” kan je virtuele beelden voor je ogen zien zweven. Er wordt nieuwe informatie toegevoegd aan de werkelijkheid zoals we die kunnen waarnemen. [1]

Toepassingen augmented reality

Voor veel toepassingen van augmented reality heb je een speciale augmented reality-app op je smartphone nodig. In veel apps zitten AR-toepassingen ingebouwd. Je ziet het ook bij de camera-app van smartphones. Je kunt een foto van iemand maken en die een clownsneus of een snor geven.

Een bekende augmented reality-app is Layar. Met deze app kun je een virtuele laag aan (bijvoorbeeld) gedrukte media toevoegen. Via een flyer kun je zo een product bestellen. Of in een boek of tijdschrift kun je een filmpje bekijken.

AR games

Pokémon Go was in 2016 een rage die ook het grote publiek heeft bereikt. Met 750 miljoen downloads is augmented reality op de kaart gezet. Zo komen er steeds meer AR games die werkelijkheid en fictie met elkaar verweven. Zo zijn er al meerdere zombie spellen waarin je wandelende lijken van je af moet houden. In het park bijvoorbeeld, of bij jou voor de voordeur terwijl je virtuele planken voor je eigen deur timmert.

AR winkelen

Om een product te zien hoef je in de toekomst niet meer fysiek naar de winkel. Met een projectie van een product in de ruimte kan je al bekijken of dit voldoet aan je eisen. Denk aan bijvoorbeeld kleur en design van een meubelstuk. Vervolgens kan je via de webwinkel het product gelijk bestellen. Ikea heeft een handige app hiervoor gemaakt; Ikea Place.

AR navigatie 

Er zijn steeds grotere investeringen gemoeid bij ontwikkelingen rondom AR. Alibaba heeft 18 miljoen dollar geïnvesteerd in start-up Wayray dat AR voor auto’s ontwikkelt.

AR educatie

Boeken of handleidingen lezen wordt interessanter en mogelijk leerzamer als je middels een medium (bijvoorbeeld de smartphone) de gelezen tekst visueel kunt maken. Ben je bijvoorbeeld de menselijke anatomie aan het lezen, dan kan je een lichaamsdeel bekijken en op delen inzoomen of draaien.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van de talloze mogelijkheden binnen augmented reality maar je kan je voorstellen dat de logistieke sector, medische sector, defensie en vele andere sectoren hun voordeel ermee kunnen doen.


Geschiedenis augmented reality

De eerste maal dat het concept van een Augmented Reality beeld nauwkeurig werd beschreven was in 1901. De auteur L. Frank Baum, bekend van het boek “The Wonderful Wizard of Oz”, beschreef een elektronisch scherm of bril die mensen over de werkelijkheid kon projecteren. Hij noemde dit een “character marker”. De Sensorama was een machine die stereoscopische filmbeelden combineerde met geluid, trilling en geur, wat ook als Augmented Reality aangemerkt kan worden. De daarop volgende decennia werden er diverse headsets ontwikkeld die beter passen in het VR domein, maar wel een rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van Augmented Reality. In 1981 zagen we voor het eerst grafische weerpatronen over kaarten van de aarde tijdens weerberichten op de televisie, dit behoort tot de eerste publiekelijke vertoningen van AR. In de film The Terminator uit 1984 krijgen we de beelden te zien die de T-800 Androïde, gespeeld door Arnold Schwarzenegger, informatie verschaffen over de situatie om zich heen. Drie jaar later werd er een prototype van een dergelijk systeem in de werkelijkheid gemaakt voor Douglas George en Robert Morris als onderdeel van een telescoop.

Oorsprong term augmented reality

De term “Augmented Reality” kwam bijna een eeuw nadat de eerste beschrijving van het concept werd genoteerd; in 1990 bedacht Thomas P. Caudell deze uitdrukking.

In 1992 werd het eerste AR systeem ontwikkeld door Louis Rosenberg voor de Amerikaanse luchtmacht. Een jaar later kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling, met AR beelden die afval in de ruimte konden weergeven, het KARMA systeem en AR voertuigen ontwikkeld door Loral WDL. Gamers konden in 2000 ARQuake spelen, een Augmented Reality versie van het beroemde spel Quake. In 2008 werd de Wikitude AR Travel Guide geïntroduceerd op de G1 Android smartphone. Een jaar later zou de AR browser van het Nederlandse bedrijf Layar volgen. In 2013 introduceerde Google hun eerste Augmented Reality bril “Google Glass”, bedrijven als Lumix en ODG kwamen met soortgelijke smartglasses op de markt. Niantic kwam in 2012 met Ingress op de markt, een mobiel Augmented Reality spel gebaseerd op geografische locatie. In 2015 werd de technologie achter dit spel gebruikt in Pokémon GO, een mobiel spel dat inmiddels meer dan 750 miljoen keer gedownload is. In 2017 lanceerde Apple hun Augmented Reality platform ARKit, in combinatie met het iOS 11 mobiele besturingssysteem voor iPhones en iPads.[1]

Toekomst augmented reality

De ontwikkelingen op het gebied van AR zijn de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen, naast de grote namen in de technologiesector komen er ook veel nieuwkomers met innovatieve ideeën. Het is daarom moeilijk om duidelijke prognoses te maken voor de toekomst van Augmented Reality. Waarschijnlijk zal AR, zoals we die nu kennen, meer richting MR ofwel Mixed Reality groeien met een volledige 3D weergave op basis van absolute positiebepaling. Door een combinatie van hardware en software is er nu al veel mogelijk op dit gebied. De VR en AR werelden zullen ook steeds dichter naar elkaar toegroeien. Met een slimme bril, die niet alleen beelden over de werkelijkheid kan leggen, maar ook een beeldvullende weergave biedt, kun je spreken van een AR / VR combinatie headset.

Bronnen

[1] https://ar-experts.nl/augmented-reality-alles-moet-weten/

VR Bedrijf Nederland