Virtual reality: wat is virtual reality en alles wat je moet weten

Virtual reality ofwel virtuele werkelijkheid (VR), is een gesimuleerde omgeving of werkelijkheid. Met  behulp van een volledig omsloten VR bril krijg je als gebruiker een ervaring alsof je er daadwerkelijk in deelneemt. Veelal is de simulatie interactief. En naast de audiovisuele beleving worden er steeds vaker andere zintuigen geprikkeld zoals geur en tastzin. Afhankelijk van het type VR bril, toebehoren en simulatie kan de gebruiker ook rondlopen in de gesimuleerde omgeving. Naast simulaties kun je met een virtual reality bril ook gamen en films kijken.

In dit artikel vertellen we graag meer over wat is virtual reality, welke toepassingen zijn er met vr reality met welke producten en wat de toekomst gaat brengen op het gebied van virtual reality.   

1.Wat is virtual reality? 

De computertechniek van Virtual Reality zorgt ervoor dat het lijkt of je in een andere omgeving bent. Je hebt hiervoor een virtual reality bril nodig. Deze laat je ogen een ander beeld zien, waardoor je je in een andere wereld waant. Het beeldscherm in de bril sluit je zicht namelijk van de buitenwereld waar je je bevindt. Een virtual reality bril registreert de bewegingen van je hoofd en laat je in 360 graden kijken. Hierdoor biedt hij vele mogelijkheden voor gamen en belevenissen. Het kan lijken of je in een fictieve wereld bent of in een omgeving zoals in de daadwerkelijke wereld. 

2. Virtual reality bril: hoe werkt een vr bril 

De commercieel verkrijgbare virtual reality brillen staan bekend als zogenoemde Head Mounted Displays (HMD). Je draagt een beeldscherm op je hoofd door de vr bril of een virtual reality helm. Je sluit de HMD vervolgens aan op de computer of console. Dit zijn de passieve brillen. Er zijn ook ´stand-alone’ displays, waarbij je geen externe computer nodig hebt. Dit zijn actieve virtual reality brillen. Een voorbeeld is de Google cardboard. Hierbij zorgt een kartonnen omhulsel voor de smartphone ervoor dat je een smartphone met het beeld vlak voor je ogen kan dragen. De smartphone is dan het beeldscherm. 

Bekende merken virtual reality brillen zijn: HTC Vive, Oculus Rift, Oculus Quest, Sony PlayStation VR, Samsung Gear VR en Google cardboard. Er zijn steeds meer fabrikanten die HMD’s op de markt brengen. Het is aan te raden om na te gaan of de VR bril direct met reality (motion) controllers geleverd worden. Deze volgen de bewegingen met de handen en laten je bijvoorbeeld virtueel dingen pakken. 

3. Toepassingen virtual reality

Er zijn talloze virtual reality toepassingen mogelijk voor eindeloos veel doeleinden. In principe kan je in virtual reality alles simuleren. Denk bijvoorbeeld aan virtual reality live streaming, social virtual reality, virtual reality sex, virtual reality kunst en virtual reality marketing & sales. De obstakels zijn echter meestal tijd en geld en niet zozeer de digitale limitaties. Virtual reality zorgt ervoor dat ervaringen die anders misschien niet mogelijk zijn, mogelijk gemaakt worden.  
Graag vertellen we meer over specifiek gebruik van virtual reality voor zakelijke doeleinden evenals gebruik voor consumenten.

VR Reality voor ondernemers

Voor zakelijke doeleinden kan virtual reality op verschillende manieren ingezet worden. Zo is het een middel om een product op een vernieuwende manier te laten ervaren en te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan beursstands met VR reality om een product te promoten. Virtual reality is ook uitermate geschikt voor trainingen in de gezondheidszorg, de dienstensector, bij defensie of in fabrieken waar met zwaar materieel wordt gewerkt. Zo kunnen reanimatie cursussen met een vr bril gegeven worden en kan het ingezet worden bij angst therapie voor patiënten in de psychiatrie. Ook kunnen rechercheurs de plaats delict bekijken in VR. En kan een militair bepaalde omstandigheden beleven. Of denk eens aan  een machine-cursus in VR voor een toekomstige werknemer in een fabriek. De mogelijkheden zijn veelvuldig voor ondernemers en zakelijk gebruik. Want ook in het onderwijs of in de bouw en architectuur kan virtual reality een belangrijke rol spelen.  

ontvang direct offertes van vr specialisten 


virtual reality beurs politieagente met VR bril op


VR reality voor consumenten

Virtual reality voor de gebruikers maakt bijzondere ervaringen mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld in een auto rijden die nog niet op de markt is verschenen. Of bezoek je een exotisch land zonder daadwerkelijk op reis te gaan. En wat dacht je van een rondleiding door een huis zonder in het echte leven een voet over de drempel te zetten. Ook kun je een pretpark bezoeken en een ritje in de achtbaan maken in virtual reality. De mogelijkheden zijn eindeloos.

VR Games
Voor consumenten zijn VR spellen het meest voor de hand liggend. Er worden wereldwijd VR games gemaakt voor PC’s, telefoons en consoles zoals de PS4VR. De prijzen voor een virtual reality bril variëren, dit is afhankelijk van wat voor soort bril je zoekt voor welk gebruik. Over het algemeen kan gezegd worden dat de brillen voor gebruik in combinatie met een telefoon of consoles betaalbaarder zijn dan de vr brillen voor gebruik met een pc. Houd er rekening mee dat je voor gamen met een vr bril vrije ruimte nodig hebt. Je beweegt namelijk alsof je daadwerkelijk in het spel zit. Naast thuis kun je ook in een VR Arcade in Nederland een simulatie met een virtual reality bril beleven.

VR movies
Natuurlijk is het niet alleen mogelijk om met een virtual reality bril te gamen. Je kunt ook films bekijken met je bril. Virtual reality bioscopen zijn overal ter wereld bezig met een opmars om de consument meeslepende VR ervaringen te geven.

4. Voor- en nadelen van virtual reality

Virtual reality biedt door de vele toepassingen allerlei voordelen. Zowel voor consumenten als zakelijke partijen. Naast de vele mogelijkheden om iets te beleven zonder er daadwerkelijk te zijn, is het ook goedkoper dan een werkelijke beleving. Maar ondanks dat de meeste mensen geen problemen hebben in virtual reality, kunnen er enkele nadelen zijn. Zo kan misselijkheid voorkomen. Doordat in virtual reality alles anders beweegt dan in werkelijkheid, kan een storing van het middenoor voorkomen. Deze is verantwoordelijk voor je evenwicht. Ook kan je na lang gebruik vermoeide ogen ervaren en zelfs hoofdpijn. Pas ook op dat zich geen objecten in je directe omgeving bevinden. Je wilt struiken of botsen in de echte wereld ten slotte voorkomen als je aan het spelen bent. Let ook op de waarschuwingen die bij de virtual reality brillen worden gegeven. Vaak worden ze afgeraden voor jonge kinderen. 

5. Geschiedenis virtual reality

Gedurende de afgelopen decennia zijn verschillende interpretaties van Virtual Reality ontstaan. Zowel in de academische en meer populair wetenschappelijke literatuur. Om de verschillende interpretaties te begrijpen, zullen we een aantal elementen uit de geschiedenis van Virtual Reality te bespreken. Het idee dat een persoon zich via een medium in een volledig andere wereld kan begeven, bestaat al veel langer. Zo kunnen panoramische schilderijen uit de 19e eeuw beschouwd worden als eerste pogingen om de illusie van aanwezigheid te creëren. Ook stereoscopische fotografie wordt genoemd als significante bijdrage in de ontwikkeling van Virtual Reality.

Sesorama jaren '50

In de literatuur wordt veel verwezen naar de Sensorama als er wordt gesproken over virtual reality. Dit is gemaakt door Morton Heilig in de jaren ’50 van de vorige eeuw. De gebruiker neemt plaats in deze installatie en ziet een 3D video die met groothoeklenzen is opgenomen. Daarbij wordt er ook gebruik gemaakt van ventilatoren, een vibrerende stoel en geuren. De Headsight uit 1961 was de eerste Head Mounted Display (HMD) met head-tracking, al maakte deze nog steeds gebruikt van videobeelden. Door magnetische tracking volgde een camera de hoofdbewegingen van de gebruiker, waardoor deze rond kon kijken in een andere ruimte.

sensorama virtual reality  HMD headsight

Jaren ‘80: de eerste HMD’s

Eind jaren ’80 versnelden de ontwikkelingen rond driedimensionale computer interfaces. De eerste commerciële HMD’s werden uitgebracht. De term Virtual Reality werd populair en er ontstond een grote VR-hype. De Virtual Reality industrie zou binnen enkele jaren uitgroeien tot een miljardenindustrie. De verwachtingen waren hooggespannen. In de onderstaande video van Voshart wordt een aantal applicaties uit deze tijd getoond. Deze illustreren mooi dat de grafische capaciteiten retrospectief veel te beperkt waren. 

Bekijk op Youtube ook zijn tweede video over dit onderwerp en zijn derde video in de serie.  

Experimenteren met virtual reality

Bijna twee decennia was Virtual Reality geen populair onderwerp in de media. Ontwikkelingen stonden echter niet stil. Er werd geëxperimenteerd met specialistische en kostbare toepassingen voor bijvoorbeeld entertainment, trainingen en bouwkunde. Tegelijkertijd ontwikkelden de grafische mogelijkheden van computers enorm. Ook de game-industrie groeide sterk. In academische literatuur ontstond er een alternatieve interpretatie van Virtual Reality, waar ook interactieve virtuele werelden op beeldschermen onder vielen. Andere auteurs maken sindsdien het onderscheid tussen immersive en non-immersive Virtual Reality.

VR nieuw leven ingeblazen

De aankondiging van de Kickstarter-campagne voor de Oculus Rift in 2012 kwam voor velen als een verrassing. Na een lange radiostilte werd er een Virtual Reality headset gelanceerd. Eén die beter was dan wat tot dan op de markt aanwezig was, voor een prijs die binnen het bereik van consumenten lag. Dit heeft een enorme versnelling aan ontwikkelingen en explosieve marktgroei veroorzaakt. Met de komst van de Google Cardboard werd duidelijk dat voor VR ervaringen tegenwoordig niet veel meer nodig is dan een geavanceerde smartphone. De afgelopen jaren zijn de virtual reality brillen vernieuwd en verbeterd. Ook zijn de meeste vr brillen tegenwoordig draadloos. Zo voorkom je dat je verstrikt raakt in de draad.

6. Toekomst van virtual reality

Het is zeker te stellen dat virtual reality een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst. De vele toepassingen en mogelijkheden voor VR zijn slechts het begin. Online vind je in allerlei webshops een breed aanbod van virtual reality brillen die beschikbaar zijn voor consumenten. Waar de prijzen nu misschien nog aan de hoge kant zijn, zal in de toekomst mogelijk een vr bril voor iedereen toegankelijk zijn. En wordt het net zo gewoon als de televisie of een mobieltje. Mogelijk zal virtual reality in de toekomst niet alleen naar oog- en hoofdbewegingen kijken, als ook naar gezichtsuitdrukkingen. Beelden kunnen daar dan ook op aangepast worden. Een andere voorspelling is dat er sociale netwerken voor virtual reality komen. Net als je nu een profiel kunt hebben op bijvoorbeeld Facebook en Instagram, kun je straks een avatar aanmaken en door een virtuele wereld met je vrienden lopen. Of virtueel een selfie maken.   

Pimax virtual reality bril field of view en pixels van virtual reality brillen

Virtual Reality in Nederland 

Virtual reality is geen onbekende meer in de entertainmentindustrie. Afgelopen jaar voegden verschillende entertainmentbedrijven VR arcade en VR escaperooms met succes toe aan hun scala van activiteiten. Ook zijn er allerlei bedrijven die Virtual Reality content voor diverse toepassingen aanbieden. Uit de Smart Media Monitor van Multiscope uit 2019 blijkt dat 6% van de consumenten in het bezit is van een virtual reality bril. Dit houdt in dat meer dan 700.000 Nederlanders een vr bril in huis hebben. De meerderheid hiervan werkt in combinatie met een smartphone. En ruim een kwart heeft een geïntegreerd scherm. En wist je dat Netflix een App heeft voor een groot aantal Virtual Reality brillen om series met je bril te bekijken?

7. Verschil Virtual Reality en andere termen

Virtual reality en Augmented Reality

Waar bij Virtual Reality het doel is om een totaal virtuele realiteit te beleven, draait Augmented Reality om het verrijken of uitbreiden van de ‘echte’, fysieke wereld met virtuele elementen. Virtuele, computer gegenereerde beelden worden over de werkelijke wereld getoond. Hoewel dit duidelijk een andere doelstelling is, overlappen de technologische uitdagingen van AR voor een belangrijk deel met die van VR.

VR en Mixed Reality

In de academische literatuur is een wirwar van termen ontstaan om de verschillende combinaties van en wisselwerkingen tussen virtuele en echte elementen te beschrijven. Augmented Reality, Augmented Virtuality, Computer-mediated Reality en Hybrid Reality zijn slechts voorbeelden van termen die gebruikt worden. Het continuüm tussen een volledig echte en virtuele omgeving werd vaak omschreven met de verzamelterm Mixed Reality (zie de afbeelding hieronder). Ook gebruikt Microsoft de term als alternatief voor VR en AR.

VR versus Cave Automatic Virtual Environment

Een andere vorm van virtual reality is CAVE (Cave Automatic Virtual Environment). In plaats van een virtual reality bril op te zetten, bevind je je hier volledig in de VR ruimte. Je staat in een kamer van projectiewanden bij CAVE. Op de wanden worden beelden geprojecteerd. Daarnaast draag je shutter glasses die ervoor zorgen dat het lijkt of alles in 3D uit de muren komt. De positioneringssensor op de shutter glasses maakt het mogelijk objecten van alle kanten te bekijken. Je kunt namelijk rondlopen en zelfs bukken. De cybergloves  maken het mogelijk om objecten virtueel vast te pakken. 

ontvang direct offertes van vr specialisten

VR Bedrijf Nederland