Tim Nijland

CMO
< Bekijk blog overzicht

Virtual Reality voor events

Marketing professionals zoeken altijd naar nieuwe manieren om hun doelgroep aan te spreken. Denk aan SEO om hoger te scoren in Google, of Influencers om een merk of product onder de aandacht te brengen. Aansprekende nieuwe technologie biedt marketeers nieuwe middelen om een boodschap over te brengen, waarbij virtual reality huren momenteel een ‘hot item’ is.

In de virtuele wereld bepaalt de aanbieder precies waar de gebruiker naar kijkt, hoort en ‘voelt’. Toch behoudt de opdrachtgever controle over de presentatie, en houdt de touwtjes stevig in handen. Op deze pagina kijken we aan de hand van zes praktijkvoorbeelden de mogelijkheden van hardware en software voor VR huren óf op maat ontwikkelen.


Beleef het met virtual reality

In VR gaat het niet meer om kijken of horen, het gaat om de beleving. De gebruiker wordt ondergedompeld in een andere wereld, die soms heel herkenbaar is maar soms juist compleet anders kan zijn. Naast VR brillen worden er ook regelmatig andere tools ingezet om de beleving te verhogen. Bij virtual reality huren kun je bijvoorbeeld gebruik maken van speciale controllers die zelfs op maat ontwikkeld kunnen worden.

Naast VR brillen huren zijn er ook andere ‘low tech’ opties om de ervaring kracht bij te zetten, denk aan een eenvoudige ventilator terwijl iemand in 360° van een skipiste omlaag suist tijdens een drukbezocht evenement in een beurshal. Bij de ontwikkeling van een virtuele presentatie staat de beleving altijd voorop, daar wordt vervolgens de juiste hardware en software bij gezocht of indien nodig op maat gemaakt.

VR marketing in praktijk

Zoals de naam al aangeeft heeft VR-Expert veel expertise opgedaan tijdens de ontwikkeling van virtual reality events. De klant kan bij dit bedrijf niet alleen hardware voor VR huren, ze bieden oplossingen van A tot Z inclusief concepten ontwikkelen en content productie. Hier zijn zes interessante voorbeelden van VR marketing in de praktijk.

1. UMCG

Wim Veling heeft als adjunct hoogleraar Psychiatrie bij het Universitair Medisch Centrum Groningen onderzoek gedaan naar “Psychose in de sociale context” waar VR therapie ook onderdeel van uitmaakt. Tijdens zijn oratie voelden 200 aanwezigen gezamenlijk de kracht van virtual reality terwijl ze geconfronteerd werden met hoogtevrees, paranoia, agressie en stress management. VIEMR produceerde hiervoor een 360° video, met de VR Sync software van VR-Expert konden 200 gasten deze presentatie samen ervaren.


2. Woolrich

Het kledingmerk Woolrich wilde de nieuwe wintercollectie op een bijzondere wijze introduceren bij stakeholders. Er werd gekozen voor een combinatie van een videopresentatie en een modeshow waarvoor alle aanwezigen werden uitgenodigd in een schilderachtig dorpje gelegen in Italië. Voorafgaand aan een 360° presentatie voor 160 stakeholders werd een 360° video gemaakt. Daarbij werd door tientallen professionele modellen alsmede een VR productieteam en leden van het Rode Kruis een prachtige video van de nieuwe wintercollectie op locatie opgenomen. Het was een project met een korte looptijd dat door de professionals van VR-expert gecoördineerd werd.

3. Tele2

Telecommunicatiebedrijf Tele2 ontwikkelde in samenwerking met fashion designer Jan Taminiau een VR bril waarbij een 7” scherm aan de voorzijde werd geplaatst, zichtbaar voor de omstanders dus. Hierdoor wordt virtual reality echt een sociale ervaring wat ideaal is voor een promotioneel evenement voor de pers. VR-Expert ontwikkelde een ware ‘mixed reality’ ervaring door een virtuele livestream te combineren met de aanwezigheid van de twee topmodellen Loiza en Montell. Toen de live presentatie ten einde was stond Jan tegenover het publiek voor een naadloze transitie van virtual reality naar de werkelijkheid.


4. United Nations

Het verhaal van vluchtelingen is vaak een ver-van-mijn-bed show. De indrukwekkende documentaire “Life in a time of refuge” illustreert op fenomenale wijze de emotionele reis die vluchtelingen mentaal en fysiek moeten doorstaan. Om de leden van de Verenigde Naties deze 360° film te laten zien werd gebruik gemaakt van een groot aantal VR brillen  die geleverd werden door VR-Expert. Zo waren alle aanwezigen in staat de presentatie samen in virtual reality te ervaren.


5. INIKI Adidas

Adidas en Foot Locker organiseerde een exclusief evenement om de INIKI schoen te lanceren. VR-Expert werd ingeschakeld om een pakkende 360° aftermovie te filmen. Deze video van één minuut werd via social media gedeeld en bracht het publiek naar een bruisend feest met een DJ, cocktailbar en populaire influencer Sofia Richie. Zo kon de hele wereld dit feest meemaken.

6. Rituals

Dit concern met 870 locaties verspreid over de hele wereld is ooit begonnen in Nederland. De innovatieve beauty concepten liggen aan de basis van dit succes. Om de nieuwe lijn ‘Hammam’ producten te introduceren werd een bijzondere combinatie gemaakt van 360° video en instore activatie. In Marokko werden opnames gemaakt in een authentieke Hammam. Honderden VR brillen werden wereldwijd verscheept naar Rituals winkels om bezoekers de Hammam experience te laten ervaren terwijl het personeel het nieuwe geurtje liet ruiken. De klanten kregen vervolgens een echte massage die synchroon liep met de virtuele massage voor een volledige ‘mixed reality’ ervaring.


VR huren maakt het mogelijk

De term ‘virtuele cinema’ staat voor een gezamenlijke ervaring op iedere gewenste locatie. Overal kun je een bioscoopzaal inrichten zonder projector of scherm, met volledige vrijheid van iedere aanwezige om rond te kijken en de beelden in zich op te nemen. Je kunt tot wel honderden brillen voor virtual reality huren die met de VR Sync software met elkaar in verbinding komen te staan. Voor meer informatie kun je vrijblijvend contact opnemen met het team van VR-Expert.

VR Bedrijf Nederland