Tim Nijland

CMO
< Bekijk blog overzicht

Virtual reality voor marketing

Marketeers hebben met virtual reality een uitstekend tool in handen om de doelgroep op een unieke en vernieuwende manier te bereiken. In dit blog artikel gaan wij in op voordelen en mogelijkheden van virtual reality voor marketing  en benoemen wij een aantal inspirerende cases.

Waarom is virtual reality zo waardevol voor marketeers?

Naast het vernieuwende karakter is het een manier om de kijker letterlijk onder te dompelen in ervaring. De zogenaamde immersie (immersion) zorgt ervoor dat aandacht volledig ligt op de boodschap en ervaring. Geen afleiding, geen ad blockers of ‘banner blindness’. Volledig betrokkenheid, story living in plaats van storytelling.

Daarnaast biedt virtual reality als marketingtool onder andere de volgende voordelen:

  1. Interactief. De doelgroep is actief bezig met het merk.
  2. Betere reprons.De emotionele reactie is hoger dan bij standaard 2D media
  3. Hogere betrokkenheid. De kijker is meer betrokken bij de ervaring dan bij andere media.

Waardevolle VR marketing cases

Naast waardevolle instructie, simulatie en training applicaties met VR werken wij bij VR Expert veel voor marketing agencies en brands. Dit zijn onze favoriete vr applicaties en projecten van de afgelopen jaren.

1. Huawei. Introductie 5G netwerk

Om duidelijk te maken welke impact het 5G netwerk heeft op de snelheid van mobiel internet, heeft VR Owl twee compleet verschillende applicaties ontwikkeld die de gebruiker laat ervaren wat meer snelheid betekent in de praktijk. In een game kun je drie virtuele omgevingen verkennen die toenemen in complexiteit om de toename in snelheid te illustreren. Ook werd een virtuele race ontwikkeld op basis van echte autootjes waarbij 5G als winnaar uit de bus komt.

2. Montblanc. Product lancering smartwatch

Om de Summit smartwatch 2 onder de aandacht te brengen werden diverse influencers ingeschakeld. Deze influencers ontvingen naast een gepersonaliseerde horloge strap ook een VR bril, met verwijzing naar een 360 graden video waarin de features van de smartwatch werden uitgelicht. Zo konden ze op een bijzondere wijze kennismaken met de features van het device, op een wijze die enthousiasme oproept bij zowel de influencers als hun volgers.

3. Chevrolet. Honkbal game

Chevrolet heeft in het verleden al meerdere malen VR ingezet om hun merk te promoten. Voor de promotie van hun nieuwe auto de Chevrolet Colorado gebruikte zij een VR experience, tijdens je werd meegenomen naar de bergen en kon  een rit maken in de Chevrolet Colorado. Voor de Chicago auto show ontwikkelde wij een VR Baseball game waarbij spelers met een echte honkbal knuppel homeruns kunnen slaan. 

4. Blue Curaçao. Bargame

Waarschijnlijk heb je wel eens van de likeur Blue Curaçao gehoord en misschien ook wel eens geprobeerd in één van de vele cocktails die met deze populaire likeur worden gemaakt. Naast de toelichting over de unieke historie van deze blauwe verleiding zijn er ook diverse spellen die men kan spelen in The Blue Curaçao Experience. Ook kan men ruiken, proeven en leren over de Blue Curaçao likeur. In een van de spellen kunnen de bezoekers als virtuele barman of barvrouw met flessen gooien met behulp van de HTC Vive. 

5. Loxam. Virtuele graafmachine

Hoe pak je de aandacht van vorkheftruckchauffeurs? Met een vorkheftruck natuurlijk! Omdat zo’n gevaarte op de beursvloer niet zal passen ontwikkelde VR Owl een simulator waar een competitief element aan toegevoegd werd. Zo trok de Loxam stand veel enthousiaste bezoekers.

6. Ford. Onthulling Ford Shelby

Voor de onthulling van de nieuwe Ford Shelby maakte Ford gebruik van VR. In de VR video racete de auto Ford door de straten van Detroit waarbij de nieuwe look en kenmerken van de auto goed uitgelicht werden. Daarna werd de Ford door een helikopter naar het dak van het Cobo center vervoerd, de event locatie. Toen de video was afgelopen kwam de echte auto van het plafond naar beneden getakeld.

VR Expert; toegevoegde waarde met immersive media

Bij VR Expert werken zo’n 25 medewerkers aan innovatieve VR & AR projecten. Diverse afdelingen (marketing, sales, concepting, 3D, development, events & operations) werken gezamenlijk voor merken als Huawei, Porsche, Rituals, Ford maar ook kleine MKB bedrijven aan het creëren van waarde met immersive media. Van begint tot eind betrokken. Van concept to distributie.

Meer weten of een vr app laten maken? Neem contact op met onze experts voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

VR Bedrijf Nederland